DSpace
  Kyoto Women's University   Kyoto Women's University Library English 日本語

Kyoto Women's University Academic Information Repository >
紀要論文(Bulletin Paper) >
教職支援センター研究紀要 >
第05号(2023-03-03) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11173/3657

Title: 教員養成課程における「感覚をつなぐ表現活動」の試み I : 「保育内容演習(表現)」での音楽と造形を統合させた実践から
Other Titles: A Trial of "Expressive Activities Connecting the Senses" in a Teacher Training Course II : From the practice of integrating music and plastic arts in the "Childcare Content Exercise (Expression)"
Authors: 岡林, 典子
矢野, 真
OKABAYASHI, Noriko
YANO, Makoto
Keywords: 教員養成課程
保育内容
領域「表現」
造形と音楽の統合
表現活動
コロナ禍
Issue Date: 3-Mar-2023
Publisher: 京都女子大学教職支援センター
Abstract: 本稿は「感覚をつなぐ表現活動」として「保育内容演習(表現)」の授業における造形・音楽を統合させた作品づくりと発表の実践を取り上げ考察した。その結果、学生たちは感触や匂い、オノマトペなどを手がかりに五感をつなぎ、色・形・音・身体を通して多様な表現を試みていることが明らかになった。「描画と音を用いた表現」「音と映像を用いた表現」「音と動きを用いた表現」など多様な作品が発表された。
URI: http://hdl.handle.net/11173/3657
Appears in Collections:第05号(2023-03-03)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
0185_005_006.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback