DSpace
  Kyoto Women's University   Kyoto Women's University Library English 日本語

Kyoto Women's University Academic Information Repository >
紀要論文(Bulletin Paper) >
教職支援センター研究紀要 >
第04号(2022-03-04) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11173/3466

Title: 中学校数学科におけるプログラミング教材の開発
Other Titles: A study on development of programming teaching materials in junior high school mathematics
Authors: 大門, 耕平
中村, 隼規
坂井, 武司
OKADO, Kohei
NAKAMURA, Shunki
SAKAI, Takeshi
Keywords: プログラミング的思考
Sphero
数学
中学校
Issue Date: 4-Mar-2022
Publisher: 京都女子大学教職支援センター
Abstract: Spheroを用いて,中学生向けにプログラミングの授業をデザインし,実践した。授業デザインにおいては,数学科の図形領域の内容と関連させ,プログラミング学習とともに数学科の学習内容を深める工夫をおこなった。また,授業アンケートを実施し,文部科学省が示すプログラミング教育のねらいに対する授業効果の検証をおこなった。その結果,Spheroを利用したプログラミングの授業は,「楽しさ」,「協働学習」,「プログラミング的思考の活用」,「数学的知識の活用」に関して効果的であることが示された。
URI: http://hdl.handle.net/11173/3466
Appears in Collections:第04号(2022-03-04)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
0185_004_008.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback