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第11号(2008-12-15) >
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http://hdl.handle.net/11173/410
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タイトル: | エコ行動に及ぼす家庭の役割 : 小大連携環境教育実践事例から |
その他のタイトル: | The role of the family in eco-conscious behavior : based on case studies of environmental education in the grades-university collaboration |
著者: | 蒲生, 孝治 GAMO, Takaharu |
キーワード: | 小大連携 環境教育 家庭 エコ行動 grades-university collaboration environmental education family ecological behavior |
発行日: | 2008年12月15日 |
出版者: | 京都女子大学現代社会学部 |
抄録: | 子ども達の日常的なエコ行動に家庭が及ぼす役割は極めて大きい。京都女子大学生に対するアンケート調査結果によると「家庭のしつけが厳しかった人でエコ行動をとる」対「家庭のしつけが厳しくなかった人でエコ行動をとる」の割合は、寮生では85%対89%、下宿生では92%対84%に対して、自宅生では87%対64%であった。自宅生が家庭でのしつけの影響を最も受けており、寮生はしつけが厳しくなかった人ほどエコ行動を取っている。これは、寮生活では家庭以上に厳しいしつけを受けているからであろう。小学4年児童に対する家庭での環境教育の影響に関して、夏休みの宿題として課した「エコ帳」記載の調査結果から、「一人でできること」では節水、節電、ごみ分別の順で、また「家族と一緒にできること」ではエコな食事、水の再利用、冷蔵庫の省エネ利用の順で、また「外でできること」ではマイバッグの持参、出かける前にはコンセントを抜く、公共交通機関利用の順で行われたものが多かった。これらはすべて、家族を巻き込んで行うエコ行動であり家族の協力が不可欠であることを示している。このように、家庭での環境教育やしつけ、そして家族との共同エコ作業が大学生や小学児童のエコ行動に潜在的実践力を与えている。また同時に、多くの児童の家庭で行うエコ行動に、家族の協力が見られることから、児童が小学校で学んできた地球環境への知識は、基盤となる家庭での環境意識の向上や実践活動に大いに影響を及ぼしている。 We can say that home training plays an important role in the child's daily ecological behavior. This fact is backed by our investigations. We conducted two surveys. One is for Kyoto-Women's University students and the other covers the fourth grade pupils. From these surveys, we can clear up the affections of environmental education which is done at home. The result of the questionnaire survey to Kyoto-Women's University shows us that living at home students are most affected the home training whether they do ecological life or not. From the results of pupils, we see what they can do as ecological action through the "Eco-Cho". Pupils choose the items under three heads (achieved by yourself, with their family and in outside). We figured that items what they done were achieved with their family, in other words, we cannot do the ecological life without family cooperation. From these results as identified above, it can be referred that practicing the ecological action needs relationship between school institution and home. At the same time, we can say that environmental literacy which cultivated from school has the strong affections to their family to improve their ecological mind and practice for the ecological way of life. |
URI: | http://hdl.handle.net/11173/410 |
出現コレクション: | 第11号(2008-12-15)
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