Kyoto Women's University Academic Information Repository >
紀要論文(Bulletin Paper) >
現代社会研究 >
第07号(2004-11-16) >
このアイテムの引用には次の識別子を使用してください:
http://hdl.handle.net/11173/365
|
タイトル: | 女子学生のライフコース設定と就労意識 : 2003年度質的社会調査を通して |
その他のタイトル: | Life-courses and Career Designs among Female Students |
著者: | 嘉本, 伊都子 KAMOTO, Itsuko |
キーワード: | 社会調査 女性の就労と育児 ライフコース |
発行日: | 2004年11月16日 |
出版者: | 京都女子大学現代社会学部 |
抄録: | 京都女子大学に現代社会学部が新設され、2004年の春には第1期生が卒業していった。「現代社会」を多角的にみる目を養う社会学だけに閉じない学部を目指してきた。果たして本学部の女子学生はどれだけ現代社会に起きている諸問題を認識できるようになったのであろうか。本稿は、筆者が担当した3回生必修科目である「社会調査」(2003年度)の作業課題を通して検討していく。社会調査では43人の学生が「女性の就労と育児」という共通テーマのもと、インタビュー調査を行った。調査のための作業課題として、将来希望するライフコースをシミュレーションさせた。彼女たちが設定したライフコース別に女子学生の「就労と育児」に対する認識を分析する。さらに、神田道子らによる1997から98年のアンケート調査(東京の共学、女子大学に通う女子学生対象)結果とを比較しながら、女子学生のライフコース選択にあたえる母親、祖母の影響を論じる。 The Faculty for the Study of Contemporary Society, Kyoto Women's University, was established in 2000. Our faculty's aim is to overcome the limitations of traditional academic disciplines. To understand difficulties entailed by the extremely rapid social change that contemporary society faces, we have to have multiple views, from natural sciences to humanities. What can we do to help our students comprehend issues of society today ? This paper will focus on 43 students who took one of the social survey classes offered in the academic year of 2003. The theme of this class was 'Women's choice : Career formation and child-rearing'. Before interviewing working women, students were asked to formulate their own life-course: what kind of job they would like to have, and if they will continue their job when they become pregnant or quit their job to be 'housewives'. Comparing such "imagined" life-courses with the social survey conducted by Michiko Kanda in 1997-8, the characteristics of our students will put in relief, especially how their mothers and their grandmothers have affected the choice of their life-course. |
URI: | http://hdl.handle.net/11173/365 |
出現コレクション: | 第07号(2004-11-16)
|
このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。
|