DSpace
  京都女子大学   京都女子大学図書館 English 日本語

Kyoto Women's University Academic Information Repository >
紀要論文(Bulletin Paper) >
現代社会研究 >
第24号(2022-01-31) >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/11173/3420

タイトル: ポピュラー音楽を大学初年次のメディアリテラシー教育に利用する
その他のタイトル: Utilizing Popular Music in the First Year University Classroom
著者: 江口, 聡
EGUCHI, Satoshi
キーワード: メディアリテラシー
ポップ音楽
歌詞
Media Literacy Education
Active Learning
Lyrics
J-POP
発行日: 2022年1月31日
出版者: 京都女子大学現代社会学部
抄録: 本稿では、大学初年次の少人数授業においてポピュラー音楽を用いたメディアリテラシー入門の試みを紹介する。現在主流のメディアリテラシー教育の考え方と、楽曲を「プライマリーテキスト」としたポピュラー音楽研究の成果をとりいれることにより、大学生にふさわしいメディアリテラシー修得に向けた動機が得られると主張したい。最後にメディアリテラシー教育の観点から望まれるポピュラー音楽研究の方向について触れる。In this paper, I propose a method to utilize pieces of popular music and their lyrics for college level media literacy education. After briefly surveying literature of Japanese popular music studies, I introduce the ideas and methods of the second level and college level media education and mainstream textbooks of ongoing popular music studies, in order to identify the points we should emphasize in interpreting popular music and its lyrics. Then I review some of my own class activities to show how collective interpretations of songs and lyrics in the classroom can be beneficial to improve students’ ability to understand media and musical art, and students' communication skills.
URI: http://hdl.handle.net/11173/3420
出現コレクション:第24号(2022-01-31)

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
0130_024_005.pdf545.23 kBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

Powered by DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - ご意見をお寄せください