DSpace
  Kyoto Women's University   Kyoto Women's University Library English 日本語

Kyoto Women's University Academic Information Repository >
紀要論文(Bulletin Paper) >
現代社会研究 >
第23号(2021-01-31) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11173/3201

Title: 子どもと大人にとっての「子どもらしい色」「大人びた色」は同じなのか : 日用品カラーデザインの予備的実験からの考察
Other Titles: Do Children Envisage Childlike and Grown-up Colors in the Same Manner as Adults? : A Preliminary Experiment on Color Design of a Commodity for Children
Authors: 谷川, 嘉浩
磯村, 絢香
萩原, 広道
TANIGAWA, Yoshihiro
ISOMURA, Ayaka
HAGIHARA, Hiromichi
Keywords: プロダクトデザイン
カラーリング
子ども向け製品
子どもらしさと大人らしさ
認識の不一致
Industrial Design
Coloring
Commodities for Kids
Childly Colors and Adultly Colors
Inconsistency of Perceptions
Issue Date: 31-Jan-2021
Publisher: 京都女子大学現代社会学部
Abstract: 子どもが使用する製品は、子どものニーズ以上に大人が主導権を握る形で、生産・販売・購買がなされている。本研究の目的は、子どもと大人のそれぞれが抱く「子どもらしいカラー」、「大人びたカラー」の印象に共通点や相違点があるのかを、予備的に検討することである。子どもが水筒を欲しがっている状況で、用意された色の選択肢からどの色の水筒を買い与えるかという水筒づくり課題を設定した。未就学児を含む5歳から9歳までの子ども11名と、20歳から59歳までの成人10名が実験に参加した。得られたデータを分析した結果、記述統計レベルではあるが、大人と子どもの考える「大人びた色」「子どもらしい色」が一致しない可能性が示唆された。たとえば、以下のような傾向がデータからは読み取れた。子ども自身が水筒を選ぶ場合、色相の選好性は個人差が大きかった。しかも、色相の選好に関する個人差の大きさは、「子どもらしい」か「大人びているか」にかかわらなかった。加えて、「子どもらしい色」とは高彩度の色であるという発想が大人にある可能性がある一方で、子どもが望む色は必ずしも高彩度のものとは限らず、個人差が大きかった。 Items used by children are produced, sold and purchased by adults. However, do adult expectations match the actual wants of children? This preliminary study intended to examine the similarities and differences in the color impressions harbored by children and adults. The study participants comprised 11 children aged 5-9 years and 10 adults aged 20-59 years. A water bottle selection task was conducted, wherein they were given available color choices and were asked to select the color of two water bottles: the one is childlike color and the other is grown-up. The descriptive statistical analysis of the obtained data revealed that adult imageries of childlike and adult colors are incongruent with the inclinations of children. The data showed large individual differences in hue preference when the children selected water bottle colors. Moreover, these large individual differences in hue preference did not depend on whether the hue is "childly" or "adultly". While adults tended to think ttat highly saturated colors were childlike, the colors selected by children varied individually and were not necessarily highly saturated.
URI: http://hdl.handle.net/11173/3201
Appears in Collections:第23号(2021-01-31)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
0130_023_004.pdf675.5 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback